On the Waterfront
BMW R65
BMW R65
It’s almost impossible not to notice the unbelievable success of the old Bmw R-models in the moto-motive industry: they’ve become perhaps the most successful customizing base on the actual scene, maybe even more that the Harley Dvidson models that have been ruling this world for decades.
È praticamente impossibile non fare caso all’incredibile successo raggiunto dai vecchi modelli BMW serie “R” sulla scena motociclistica degli ultimi anni: sono diventati in pratica la base più utilizzata in assoluto per la costruzione di moto customizzate, forse ancora più delle Harley Davidson che hanno dominato questo settore per decenni.
This means you can find an almost endless line up of examples, from cafe racers to trackers, bobbers, brat styled… and it’s becoming more and more difficult to create something new or simply interesting.
We’ve worked on a number of Bmw R models but this time we – together with the owner – aimed for a different approach. Instead of enhancing the iconic lines of the fuel tank and other distinctive details we tried to go further.
Questo significa che si possono trovare un’infinità di esempi, dalla cafe racer alle tracker, dai bobber ai brat style..e sta quindi diventando sempre più difficile creare qualcosa di interessante e non già visto.
Abbiamo lavorato su numerosi modelli BMW R ma stavolta – sia noi che il proprietario – volevamo provare un approccio diverso.Invece che esaltare le “solite” linee del serbatoio e gli altri dettagli caratteristici abbiamo deciso di andare oltre.
The “new” tank comes from a Honda Cb500 and it’s modified and re-built to match the Bmw frame. The almost unique feature of this part is that instead of using the round helix Bmw logo we went for a glass one that only embodies the 3 letters.
This, together with the total black finishing, gives this project a more classic and cool feel, like it comes from the mid 50s.
The front end shows a classic big round headlight in a black cover. The steel tubes frame that links it to the froks is totally hand made.
Questo, assieme alla finitura nera complessiva, dà al progetto un look più classico e particolare, come se arrivasse dagli anni 50.
L’avantreno è dotato di un grande fare tondo in una scocca nera. Il telaietto che lo collega alla forcella è completamente fatto a mano.
The engine cover has been re-worked and covered in a black finish with a 3d effect. The airbox has been removed and so this area looks really sleek compared to the stock model. The two Bing carburetors breathe through a couple of polished and meshed trumpets.
Also the riding position has been modified: New footrests have been built from scatch and you can notice it by the custom made s-shaped gearbox linkage.
The saddle comes from Crisitan craftmanship and is shaped around a vintage two-levels line with lenghtwise stripes. The color is a mix of grey, tobacco and kaki and is in constant evolution while aging.
Anche la posizione di guida è stata modificata: nuove pedane sono state costruite da zero ed è visibile il bel leveraggio del cambio a “s” per adattarsi alla forma del telaio.
La sella viene dalle sapienti mani di Cristian e ha una forma basata su una struttura su due livelli con strisce longitudinali. Il colore è un mix di grigio, tabacco e kaki che pian piano cambia col tempo.
The big 18″ Firestone Blackwall surely add a lot of soul to this bike but they’re so fat they required a number of modifes to be fitted: at the front a new mudguard sits a little higher to grant the correct clearance..
..while at the rear end we were forced to replace the stock swingarm with a similar version coming from the bigger brother, the R100. This element is a big longer and allows the big-section tyre to stay in its place correctly.
Le grandi Firestone Blackwall da 18 pollici sicuramente aggiungono sicuramente un sacco di carattere alla moto ma le loro dimensioni hanno richiesto una serie di modifiche per essere montate: all’anteriore un nuovo parafango più alto garantisce le corrette tolleranze mentre al posteriore siamo stati obbligati a montare un forcellone dalla sorella maggiore, la R100, al posto dell’originale. Questo componente è leggermente più lungo e garantisce il corretto posizionamento del pneumatico maggiorato.
Vintage valve cover, black rear dampers, rubber protection on the forks complete the list of new parts. The engine underwent a full treatment and sports now a whole matt black finishing with polished edges. Only a couple of narrow stripes (red and silver) decorate the tank. This project is a nice example of how a bike could stand out even without a crazy expensive process.
Cover valvole in stile retrò, ammortizzatori posteriori neri, soffietti neri sulle forcelle completano la lista delle nuove parti. Il motore ha subito un trattamento completo e sfoggia una nuova finitura completamente nero opaco con spigoli dell’alettatura lucidata. Solo un paio di piccole strisce (rosso e argento) decorano il serbatoio. Questo progetto è un bell’esempio di come una moto possa emergere anche senza un processo di trasformazione eccessivamente oneroso.